Burn out
Het komt opvallend vaak voor: Mensen die totaal geen energie meer hebben. Voor wat dan ook. Ze zijn al zo lang bezig met door jakkeren en koste wat het kost dóórgaan om de tent draaiende te houden. Vrouwen die werken, regelen en aanpakken omdat dat van ze ‘verwacht’ wordt (denken ze), daarbij volledig in de overdrive schietend en terend op de allerlaatste krachten. Totdat ze he-le-maal op zijn.

Voor mij was heel duidelijk: hier wil ik iets mee! Helaas of misschien wel gelukkig met eigen ervaring, ik had altijd gedacht dat mij dit niet ging overkomen. Maar helaas 17 jaar geleden gebeurde wat er gebeurden.
Daarom heb ik me verdiept in ‘over-spanning’, stress en burn-out. Met de verschijnselen, de preventie en de begeleiding naar herstel. Een burn-out is niet het einde van de wereld. Het is wel heel duidelijk een keerpunt, een nieuw begin; met de juiste begeleiding en interventies kom je er weer bovenop!

Twee belangrijke inzichten
1. Eerst fysiek herstel, de rest komt later wel! Een burn-out is niet een puur psychische aandoening, zoals vaak gedacht wordt. Door de roofbouw die je maanden- (jaren?)lang op je lijf pleegt, raakt je lichaam fysiek ontregeld en raakt je energiesysteem uit balans. Het laadt niet meer op. Geef daarom eerst aandacht aan fysieke rust zodat je lijf zich kan herstellen!

2. Een burn-out kan iedereen overkomen! Natuurlijk zijn sommige mensen gevoeliger voor stress en raken sneller overbelast dan anderen. Maar ook mensen die van hun hobby hun beroep hebben weten te maken, kunnen overspannen raken. Je passie volgen is geen garantie voor een stressloos leven. Teveel passie zorgt immers ook voor uitputting.

Eén op de 7 mensen kampt met burn-out klachten. Dat is veel. Meestal ontstaan klachten geleidelijk en door een samenloop van omstandigheden zoals een nieuwe baan en/of veranderingen in de privésfeer, of een heftige gebeurtenis meestal is “iets” net de bekende druppel. Maar ook het stemmetje in je hoofd, met de boodschap die je van thuis meekreeg, speelt opmerkelijk vaak een belangrijke rol. Een opgeslagen overtuiging waar je je meestal niet eens van bewust bent.

Ben je al meer dan gemiddeld geneigd tot presteren, tot perfectionisme of ben je meer dan gemiddeld betrokken, dan ga je op deze fronten nog harder je best doen. Het evenwicht raakt zoek. Het werkplezier reduceert zich tot 0. De eigen behoeftes worden ingeleverd. Je ‘vergeet’ te bewegen en te ademen in de buitenlucht, waardoor de stroming in je lijf stagneert. Terwijl je gedachten een maalstroom worden. De burn-out wacht geduldig op je.

LUISTER NAAR JE GEVOELENS ….. WANT,
DE BURN-OUT WACHT GEDULDIG OP JE!

Een belangrijk onderdeel van mijn werkwijze is dat ik werk in de natuur. Diverse wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat het stapsgewijs opbouwen van lichaamsbeweging een antidepressieve werking heeft.

 

Als we niets doen, zal in 2030 een kwart van de werkenden minder kunnen werken door stress en overbelasting. Dat is een voorspelling die dienstverlener Arbo Unie doet. Willem van Rhenen, hoogleraar en stressexpert bij Arbo Unie, luidt de noodklok.